onsdag den 13. februar 2013

Pate med hytteost og grøntsager


Fra tid til anden får jeg simpelthen en ubændig lyst til hytteost;-) samtidig er der temmelig lavvande i madkassen i denne måned så det gælder om at være lidt opfindsom og få tingene til at strække lidt længere. Denne opskrift er inspireret af kokken på mit arbejde, der har lavet den til "smør-selv-dage". Pateen kan spises både kold og varm og jeg bruger den derfor både til frokost på rugbrød, og til aftensmad, lun og med lidt tilbehør. Den kan yderligere varieres i det uendelige, med de grøntsagsrester man har i køleskabet - så lad fantasien få frit spil;-)

Pate med hytteost og grøntsager
ca. 175 g gulerod, groft revet
ca. 150 g porre, fint snittet
ca. 100 g squash, groft revet
1 bundt frisk basilukum (eller anden ynglings krydderurt)
ca. 700 g hytteost
6 æg
ca. 100 g mel
salt og peber

Skræl, riv og snit grøntsagerne - husk at skylle porrerne godt mellem bladene, så der ikke gemmer sig rester af jord! Herefter blandes alle ingrediensene godt og grundigt. Som regel bruger jeg en rugbrødsform (ca. 1 L), foret med bagepapir, men jeg har også lavet udgaver i silikone cupcake-forme.
Rugbrødsformen pakkes ind i sølvpapir og bages ved 175 grader, i ca. 1 time - hold øje med sølvpapiret, når det løfter sig er pateen bagt i midten. Tag sølvpapiret af og giv pateen lidt ekstra tid, så den får lidt kulør!

Tilbehør
Gulerødder
Æbler
Jordskokker
olivenolie
Hindbær eddike (fås bla i føtex)
Salt og peber

Gulerod og jordskok skrælles. Jeg brugte herefter kartoffelskrælleren til at lave fine lange flager af både gulerod og jordskok. Grøntsagerne kan spises rå eller lige skylles over med kogende vand. Æblet skæres tilsvarende i tynde både, og blandes med gulerod, jordskok, olie og eddike.
Mhhh så er der serveret;-)


Velbekommen/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar