søndag den 10. februar 2013

Hjemmebrændt Müslie og Søndags Snedker Svende


Mhhhh jeg elsker weekender! Og her i huset gør vi et stort nummer ud af at hygge ekstra meget når lørdag og søndag morgen melder sig;-)
Morgenmaden foregår som regel lidt i etaper, for man kan jo sagtens spise morgenmad mere end én gang i døgnet;-) 









                                                           



I denne weekend er vi gået all in! Vi har været ude at spise brunch, hvor der blandt andet blev servere et par sjove småretter, jeg vil sysle lidt videre med herhjemme og med lidt held, kan de blive postet senere;-) Hjemme igen fik jeg lavet med müslie til mig og håndværkere til knægten.

















Hjemmebrændt Müslie:
350 g grovvalsede havregryn
50 g sesamfrø
75 g gule hørfrø (eller brune)
75 g mandler, hakkes let
2 spsk kanel
3-4 g salt
75 g mørk agave sirup


Havregryn, sesamfrø, hørfrø, mandler, kanel og salt blandes i en skål. Bred det herefter ud på en bageplade beklædt med bagepapir, og herefter fordeles agave siruppen over blandingen.
Tørres herefter i ovnen ved 100-125 grader i 30-45 minutter - vend rundt i blandingen undervejs og hold øje med müslien! Efter min smag må den nemlig ikke bliver for mørk  - jeg regulere varmen undervejs hvis jeg synes det går for stærkt eller for langsomt!




Og bingo så har man lækker hjemmelavet müslie, og i min mund smager det MEGET bedre end det man kan købe i butikkerne - jeg opbevarer i det i et stort patentglas, der står parat i den travle hverdag!









Søndags Snedker Svende....eller Håndværkere om man vil;-)
Når jeg bager forgår det som regel i bagedelen til min foodprocessor -  en stålskål med tilhørende dejkrog.
Jeg kører den på laveste hastighed.
Man kunne garanteret også bruge en håndmixer med dejkroge, hvis husstanden besidder en sådan, men SÅ heldig er jeg ikke;-)


50 g gær
7 dl lunkent vand
1tsk honning
1/2 spsk rapsolie
1 tsk salt
3 dl grovvalsede havregryn
800-900 g hvedemel

Gæren opløses i det lunkne vand, sammen med honning, rapsolie og salt. Herefter puttede jeg de grovvalsede havregryn i og tilslut hvedemelet. Røre røre røre!
Da dejen var fin og samlet hældte jeg dejen ud på køkkenbordet og formede en stor firkant ca. 40 x 40 og herefter skar jeg et gitter på 4x4 som jeg satte direkte over på bagepladen - penslede med mælk og dryssede med mørke birkes.
Bollerne hævede en halvtimes tid mens ovnen varmede til 175-200 grader (høj varme hvis du gerne vil have en lidt hård skorpe, men min dreng fortrækker dem blødere så jeg bagte på 175).
Bag bollerne i 15-18 minutter - hold øje med dem til sidst så de får den rette glød;-) 

Velbekommen og fortsat god søndag/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar