torsdag den 21. februar 2013

Torsdagens hurtige linsedeller med rødbeder & kartofler

Idag kriblede mine fingre afsindig meget. Det er noget tid siden, at jeg sidst har smækket nogle linsedeller sammen, og det passede nøjagtigt med, at jeg havde en rest grønne linser i skabet, som skulle bruges.

Grønne linser har et højt indhold af protein og kostfibre og indeholder desuden B-vitaminer, og mineraler. Linser har den fordel, at man ikke behøver at sætte dem i blød inden kogning. Dog er det vigtigt at skylle dem, inden de skal bruges. Grønne linser skal koge i 30-40 minutter.

Mine linsedeller blev blandet med en rest revne rødbeder og kartofler - og så selvfølgelig krydderier.

Til farsen skal der bruges:

Ca. 200 g kogte grønne linser
2-3 revne rødbeder
1½ revet løg
1-2 fed hvidløg
4 revne kartofler
1 æg
1 håndfuld mandler
1-1½ dl mel alt afhængig af konsistensen
1 spsk. sambal oelek
½ spsk. gyroskrydderi (kan købes i Tiger)
½ spsk. garam masala 
1 tsk cayennepeber
2 tsk Karry
1½ spsk. tomatpure
1 spsk. soya 
evt. citronsaft

Tænd ovnen, som skal stå på 200 grader, varmluft.

Linserne koges som anvist (omtrent 30-40 min). De kogte linser køles af, før de blendes sammen med hvidløg, æg, mandler, krydderierne, tomatpure, soya og mel. Konsistensen bliver lind. Tilsæt mere mel, hvis ønsket. De revne rødbeder, løg og kartofler vendes i dejen, som herefter klattes ud på en bageplade med bagepapir. 

Dellerne skal have omkring 20-30 min - eller til de ser færdige ud. Bedøm selv :-)

Linsedeller er perfekte til rugbrødsmadder, burger eller som et alternativ til almindelige kødfrikadeller. Jeg plejer at spise mine deller på rugbrød med friske grøntsager og Ajvar, som er en peberfrugt relish.

Velbekommen/Chris




Ingen kommentarer:

Send en kommentar