søndag den 24. februar 2013

Kikærtedeller og Store Bønne Dag


Igår holdt jeg Store Bønne Dag - eller måske ikke helt så stor som jeg havde planlagt for pludselig tog tingene fart og jeg fandt mig selv midt i mine ynglings veggedeller;-)
Nu tænker du nok...."hva faen snakker hun om, er hun gået hen og blevet religiøs på sine gamle dage", men nej ikke noget nævneværdigt;-) Konceptet Store Bønne Dag har jeg adopteret fra et par af mine ynglings madskribenter nemlig Christine Bille Nielsen, Tina Scheftelowitz, der sammen har skrevet bogen Vegetarisk Vellyst

Jeg køber en pose af hver af min ynglings bønner, sætter dem i blød i hver sin skål et døgns tid og derefter koger dem separat efter anvisningerne. Når de er færdige fryser jeg dem ned, og så har jeg bønner til den travle hverdag. Det fede ved at koge bønnerne selv, kontra at købe en dåse når der er brug for det, er at det er langt mere økonomisk, og helt ærligt smager de hjemme-kogte meget meget bedre end bønner der har ligget og søbet rundt i en eller anden mystisk væske! Det er bestemt ikke lige min kop te;-)

Der er jo rigtig mange lækre bønner og linser, men naturligvis har jeg favoriter, og en af dem er kikærten! Det er dem man bruger i falafler og hummus;-) MEN....på en lækker lørdag skal min ynglings bønne naturligvis hverken blendes til ukendelighed i en hummus eller skam koges i olie, næh den skal indgå i lækre Kikærtedeller! I denne omgang har jeg lavet en udgave hvor der også indgår lidt grøntsager i, det plejer jeg egentlig ikke at gøre, men jeg var i mit udforskende hjørne, og resultat blev rigtig godt;-)

Du skal bruge:
400 g kikærter, kogte
100 g røde linser, ukogte
1 grøntsagsbouillon terning
4-5 dl vand
1 stort løg, fint hakket
1 stor gulerod, revet
130 g knold selleri, revet
1 1/2 spsk Tandoori krydderi
30 g ingefær, revet
1 æg
50 g mel




Start med at veje de røde linser af og skyl dem grundigt i en si. Kog dem med en bouillonterning 15-20 minutter - de bliver nærmest til en grød. Start med 4 dl og hvis det bliver for tørt kan du putte lidt mere vand i.
Imens linserne koger, snittes løget og stegs/koges i lidt vand på en stegepande. Kikærterne, vejes af og blendes groft i foodprocessoren, lad evt. en håndfuld være hele, det gør dellerne lidt mere rustikke.
Det er nu du skal huske at tænde ovnen på 175 grader, varmeluft hvis du har det og ellers lidt højere gradtal.
Skræl og riv grøntsagerne - jeg gav 2/3 af grøntsagerne en tur i foodprocessoren efter jeg havde revet dem, fordi jeg synes de var blevet lidt lange. Det samme gjorde jeg med løgene efter de havde været på panden - ikke så det bliver helt smattet, men så der er store og små stykker. Riv ingefæren fint.
Bland det hele i en stor skål efterhånden som det bliver færdigt. Når du har fået blandet det hele godt sammen, kommes ægget i - rør godt rundt - og til sidst mel.
Tag en ske og lav en kugle i hånden af dejen, og tryk dem herefter flade på en bageplade beklædt med bagepapir - og så skal de have ca. 15 minutter på hver side. Man kan også vælge at stege dem på panden i olie, men vær beredt på at de suger ret meget olie - til gengæld bliver de lækre og sprøde på en anden måde end ved bagning.
Kikærtedellerne spiser jeg som tilbehør til salat, som fyld i pitabrød, som en hurtig snack hvis jeg er sulten eller på en rugbrødsmad til frokost.

Velbekommen/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar