torsdag den 24. januar 2013

Chili....men uden kød



Mhhhh den anden dag på arbejdet blev der serveret Chili con Carne, og jeg vil godt indrømme at jeg spiste det....ihvertfald kidneybønnerne! Det skulle jeg ALDRIG ha gjort for jeg har ikke tænkt på andet siden! Så jeg lagde lige hjernen i grøntsagsfolder, og kom i tanke om champignonen - den deeeejlige svamp! Jeg har nemlig tidligere forvandlet nogen klassiske kødretter, til veggeretter ved hjælp af champignonen;-) Igen har jeg lavet en kæmpe portion så der er til hele familien, eller til fryseren. og så vil jeg lige sige, at man naturligvis alt efter smag kan bruge de krydderier man allerbedst kan lide i sin chili, min krydderiblanding er jo MIN smag og det kan være at de kræsne ganer i det ganske danske land, har helt andre præferencer.

Som sagt så gjort, her er hvad jeg kom frem til:

1 spsk olivenolie
1 stor porrer, fint snittet
2 fed hvidløg, fint hakket
1/2 - 1 rød chili, mængde efter temperament, helt fint hakket
1 stængel bladselleri, finthakket
1 pastinak, revet groft

svitses godt!....og herefter tilsættes:

500 g champignon, fint fint hakket

lad det svitse videre indtil champignonerne har "smidt vandet"







1 ds flåede tomater
1 stor gulerod, fint revet
1 spsk instant coffee + lidt vand
1 dl øl
3 spsk HP sauce
2 spsk Worcestershire sauce
1/2-1 grøntsagsbouillon terning
1 spsk kakaonibs - eller almindelig mørk chokolade

1 1/2 dl majs
2 ds kidneybønner - jeg eeeelsker kidneybønner!
2-3 spsk ketchup

Smag til med:
Peber
Salt
Paprika
Allehånde
Chilipulver - eller fyr op for mere af den friske chili
Oregano
Kakao
Spidskommen
Nelliker
Kanel
Men som sagt er det min smag og mindre og mere enkelt kan nok godt gøre det!  
Blandingen har jeg på forhånd knust og kværnet og står i et glas på min krydderiehylde.

Jeg nød min chili med:
Friske cherry tomater
Skyr på toppen
Fetatern
Brune ris

Velbekommen/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar