tirsdag den 22. januar 2013

"Æggemuffins" med rød sauce og fennikel


Når jeg laver mad, kan jeg godt lide at eksperimentere med råvarerne. Her til aften blev jeg revet med af min kreative side, som sendte mig ud i et lille eksperiment, der efter min mening blev vellykket og som smagte herligt. 



Denne sauce stammer oprindeligt fra Frankrig, hvor jeg i min korte tid som kokkeelev, stiftede bekendtskab med denne lille lækre sag. Saucen er med sin milde og let pikante smag velegnet både som varmt - eller koldt tilbehør.

Til 1-2 personer har jeg brugt følgende:

1 hakket løg
2 fed hvidløg
1-2 røde peberfrugter, skåret i tern
1 spsk. olie
1½-2 dl appelsinsaft
2 laurbærblade 
1 spsk. balsamico
Salt og peber efter smag

En blender/stavblender




Løg og hvidløg hakkes og steges bløde i en kasserolle tilsat 1 spsk. olie. Når løg og hvidløg er blevet bløde, tilsættes peberfrugter og laurbærbladene, som får lov til at stege med i 5-6 min. Appelsinsaft hældes på, og det hele får lov til at simre i omtrent 15 min. Smag saucen til med salt, peber og balsamico.

Inden servering, blendes saucen med en stavblender.
(Husk at laurbærene skal fjernes igen)



Æggemuffins

Disse "æggemuffins" bagte jeg i ovnen i en silikoneform med 6 huller.
Jeg vil næsten påstå at sige, at man kan fylde disse æggemuffins med alt, hvad hjertet begærer. Det er kun fantasien, der sætter sine grænser. For at tage et eksempel, har jeg i min opskrift valgt, at tilsætte birkes, da jeg har en svaghed for disse små sorte frø, som giver et lille ekstra twist i maden.

Jeg brugte følgende:

2 æg
1½ dl mælk
1-2 spsk. mel
1 mellem finthakket gulerod
1 finthakket løg
½ hakket peberfrugt
1 tsk. karry
1 tsk. spidskommen
1 tsk. røget paprika
1-2 tsk birkesfrø
Salt & peber
evt. friske krydderurter såsom dild, persille, kørvel, timian eller purløg
lidt olie til smørelse af formene

Tilbehør:
Fennikel
Rød sauce


Stil ovnen på 200 grader, varmluftsovn.

Pisk æg med mælk, mel og krydderier. Derefter tilsættes de hakkede grøntsager og evt. finthakkede krydderurter.
Smør formene med olie, inden æggeblandingen hældes i, og stil formen(e) i en dyb bradepande med vand i bunden (dog kun hvis formene er af silikone)
Bages ca. i 25-30 min

Tilbehør:
Skær fennikel i skiver og steg  dem møre på panden med lidt olie. Tilsæt krydderier, hvis dette er ønsket, eller server dem plain med et drys havsalt.





Madmusketererne/Chris

Ingen kommentarer:

Send en kommentar