onsdag den 30. januar 2013

Onsdagens røde suppe

"Denne gang skal det altså være!" tænke jeg, da besluttede mig for, at smække en rødbedesuppe sammen. Jeg glædede mig meget, til at slubre suppen i mig, for jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har smagt rødbedesuppe før.

Til rødbedesuppen brugte jeg:
1 spsk olie
1 stort løg
2-3 fed hvidløg
4 rødbeder
2-3 medium kartofler
1 pastinak
2-3 limeblade
1 tsk spidskommen
½ tsk knuste korianderfrø
1-2 tsk karry
1-2 tsk paprika
½-1 bouillonterning (jeg brugte grøntsagsbouillon)
1 liter vand alt afhængig af, hvor tynd/tyk suppen skal være

Smages til med salt & peber

Løg og hvidløg hakkes groft og kommes i gryden med 1 spsk olie. Imens det står og bruner af, kan du skære grøntsagerne i tern, som du kommer op i gryden med løg og hvidløg. 
Krydderierne tilsættes og svites med i nogle minutter, inden der kommes vand på.
Tilsæt ½-1 bouillonterning alt efter smag og lad det stå og simre, indtil grøntsagerne er møre. Smag suppen til med salt og peber, inden du blender suppen. Husk at fjerne limebladene, da de ikke skal blendes med ;-)

Nu har du en dejlig rød, varm og lidt spicy rødbedesuppe, som fx kan serveres sammen med:  - Groft brød
- Hakket persille 

- 1 klat creme fraiche
- hakket hasselnødder ristet på panden 

eller som jeg har gjort: en rest feta som jeg har mast med en gaffel.



Bon appetit/ Chris 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar