mandag den 21. januar 2013

Perlespeltsalat med Rosenkål



Inspireret af en af mine FB venners post om aftensmaden i sidste uge, har jeg her til aften kreeret en Perlespeltsalat med Rosenkål. Jeg har først lært at spise rosenkål "som voksen", men efter jeg har opdaget det lille fine kål, er jeg faktisk blevet ret vild med det. Både tilberedt og rå. Idag er det tilberedt, men planlægger at bruge resten af dem rå senere på ugen;-)

Men tilbage til dagens måltid.... den oprindelige opskrift var en bulgursalat, meeeen jeg synes den gerne måtte være lidt mere rustik og fiberrig, så jeg lagde hovedet i blød og kom frem til følgende;-)

Til 1 person brugte jeg:

100 g Rosenkål
50-100 g Perlespelt
1/2 Rødløg, i tynde både
1 fed hvidløg, fint snittede
1 spsk Sesamolie
Salt, peber, lidt røget paprika og lidt knust chili
Bagte hasselnødder
Citronsaft


Jeg startede med at starte ovnen på 200 grader og sætte hasselnødderne til bagning. Dette gjorde jeg dels fordi jeg bedre kan lide smagen af bagte nødder, og dels fordi jeg bedre kan tåle nødder når de er bagte. De må gerne blive ret mørke. Når nødderne er bagte kan man ligesom fnuldre den tynde brune skal af.  Hvis man ikke har problemer med allergi kan man jo gøre det lettere for sig selv og bruge dem rå;-)

Derefter skyllede jeg perlespelten, og kogte den i rigeligt vand i ca. 18 minutter - jeg synes måske de blev liiiige udkogte nok, så hvis man fortrækker dem med lidt mere bid, skal man nok koge dem lidt kortere tid!


Imens vandet begyndte at snurre ordnede jeg rosenkålene, tog de yderste blade af og skar et kryds i bunden. Kogte dem herefter i rigeligt vand i 8 minutter.

Så blev det løg og hvidløgs tur til en tur over varmen - svitset ved lav varme sammen med krydderierne. Da rosenkålene var kogte kom de med over på panden så de blev lidt gyldne.

Jeg blandede herefter perlespelt, løg, hvidløg og rosenkål og strøede de bagte hasselnødder over, og så den sidste finish....citronsaften;-)

Velbekommen/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar