søndag den 27. januar 2013

Karrysuppe med chili, fersken og rejer

For ca. 12 år siden læste jeg i Randers, og jeg skal blankt erkende at det ikke var mit favorit sted her på jorden. Det var derfor også med særlig stor glæde og forventning at jeg skulle på weekend i København hos min veninde, der dengang havde en eksklusiv adresse på et kollegie på Nørrebro;-)
Det var vinter med sne og slud, og togturen fra Randers var lang og kedelig, og naturligvis afbrudt af sne på skinnerne!
 Nogengange skal man jo gå så frygtelig meget igennem, for at opnå det der venter i lyset for enden af tunnellen, og det er også afslutningen på denne lille historie! For da jeg endelig nåede frem til min veninde, havde hun lavet den LÆKRESTE Karrysuppe, hjemmelavede boller og tændt stearinlys til den trætte rejsende.

Vi har mange gange efterfølgende talt om den fantastiske suppe, haft store ambitioner om at lave den igen, for så at glemme den et par år. Opskriften har været gået til på små fedtede sedler, men fortvivl ej kære læser - NU - efter alle disse år, har vi skrevet ned hvad vi har brugt og nu skal alle have glæde af den;-)

All Credits til min skønne veninde K - tak for mad;-)



2-3 personer:
Olivenolie
Karry, masser af karry, ca. 1/2-1 spsk - brændes af!
1 stort løg, fint hakket
2 fed hvidløg, presset 
1 ds flåede hakkede tomater
2 tommelfinger store stykker friskrevet ingefær
1 hel rød chili, fint fint hakket
1 sødt æble, groft revet
ca. 1 L vand
2-3 grøntsagsbouillonterninger
3-4 halve ferskner fra dåse, skåret i mundrette stykker
Lidt af lagen fra fersknerne
1/4 piskefløde
350 g Tigerrejer, husk at fjerne halerne!




Svits karry i olien, og svits herefter løg og hvidløg. Hæld de hakkede tomater i gryden, og rør det hele sammen med den friskrevne ingefær, chili og æble. Tilsæt herefter vand og bouillonterninger - man kan også opløse bouillon terningerne i kogende vand først, meeeen det gik fint med at lade dem opløse sig i selve suppen. Herefter skal det hele op at koge. Efter ca. 5 minutters kogning skruede vi helt ned for at tilsætte de sidste ingredientser og smage til. Det er vigtigt at rejerne ikke kommer i for tidligt da de så bliver hårde. På samme måde bliver ferskenen mere smattet hvis man kommer den i for tidligt, så tålmodighed;-)
Smag til med fløde, og tilsæt eventuelt mere karry, chili eller ingefær alt efter personlige præferencer! 


Igår nød vi suppen i selskab af anden fælles veninde, med hvedeøl og hjemmebagte flutes 
- det var lige i øjet;-) 




Velbekommen/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar